Äta kakan och ha den kvar

📚: Äta kakan och ha den kvar
✏️: Kristin Emilsson
📊: 3/5

I äta kakan och ha den kvar får man följa med Amanda som fyller 39 år när boken börjar. Hon har två tonårsdöttrar och en man, Erik. Dom lever ett vanligt liv i Bromma tills en händelse på Amandas jobb gör att hon dras in i en lögn. Denna lögn leder till ytterligare ett antal lögner och till slut lever hon ett dubbelliv skapat av alla lögner.  

Äta kakan och ha den kvar är en feelgood men samtidigt inte. Jag vet inte riktigt vilken genre jag ska placera den i, fellgood och drama tror jag. Ibland blir jag lite irriterad på huvudkaraktären Amanda och ibland skrattar jag både med och åt henne. Personligen känns det inte som om allt som händer i boken skulle kunna hända en och samma person men delar av det som sker tror, eller vet jag sker i verkligheten.  

Jag fick tipset att läsa boken av en annan kollega, inte samma som tipsade om att läsa Tre sekunder. Hon har inte läst den fysiska boken utan hon har lyssnat på den som ljudbok där Maria Lyckow är uppläsare.  

Boken i sig är helt okej och den är skriven med ett enkelt och lätt språk vilket gör att den går snabbt att läsa. Äta kakan och ha den kvar är den första delen av tre i serien om Amanda och Erik.   
Har du läst boken eller sett filmen? Kommentera gärna här nedan eller släng in en kommentar på Mammas lilla bibliotekarie på Instagram 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Älskade terrorist: 16 år med militanta islamister

Lektioner i kemi

Barnens ö