Jag for ner till bror

  

📚: Jag for ner till bror
✏️: Karin Smirnoff
📊: 3/5

Framsidan av boken Jag for ner till bror av Karin Smirnoff

Jag har tidigare nämnt att jag och några av mina kollegor har en nystartad bokcirkel. Vi har nu läst två böcker och Jag for ner till bror är just den andra.

Jag for ner till bror är skriven av Karin Smirnoff och vad jag förstår är det här hennes debutroman och första delen i en trilogi. 

Vi får följa Jaana Kippo som kommer tillbaka till byn Smålånger där hon vuxit upp. Hon flyttar in i hennes barndomshem där hennes bror redan bor. Hon tar anställning på hemtjänsten och ersätter Maria som hittats död och ingen vet hur hon dog, eller...

Hon får reda på en massa hemligheter av både den ena och den andra och till slut tycker jag det känns som att alla är släkt med alla och att alla har varit ihop med alla. 

Historien varvas med nutid och dåtid då man får följa med Jaana och hennes bror som just heter Bror, till det helvete de hade det när de var barn. En mamma som bara sitter på röven och inte gör något för sina barn. 

Vill du inte läsa en bok som du i vissa partier blir lite deppig av är det här inte en bok för dig. Jag kände när jag var klar med den att jag behövde läsa något lite med glatt.

Något som jag först tyckte var lite jobbigt var sättet den är skriven på. Namn skrivs inte med stor första bokstav, vissa saker skrivs ihop utan mellanslag och det kommer då och då ord från norrländska som en sörmlänning som jag kanske inte skulle veta vad de betydde om de inte hade satts i ett sammanhang i boken. Trotts allt detta kommer man snabbt in i boken och vänjer sig vid skrivsättet.

På torsdag kommer bokcirkeln att ses via Zoom för att prata om boken. Det ska bli spännande att se då om fler än jag kände att boken gjorde en lite deppig.

Har du läst boken? Vad tyckte du? Kommentera gärna nedan eller släng in en kommentar på instagram!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Älskade terrorist: 16 år med militanta islamister

Lektioner i kemi

Barnens ö