Förlist - Mitt liv och Nordman

      

📚: Förlist - Mitt liv och Nordman
✏️: Håkan Hemlin & Anders Tengner
📊: 3/5




Herre gud säger jag bara, och då är jag inte religiös utan jag har bara läst boken om Håkan Hemlin a.k.a Nordman.

När Nordman slog igenom 1994 var jag 7 år och trallade glatt med i låtarna som både spelades på radion och på CD:n hemma. Som 7-åring kanske man inte vet så mycket om droger och om hur det är att vara vuxen mer än att man kanske jobbar och betalar räkningar. 

Jag fick en smärre chock över att Håkan då levde ett liv där han nästan dagligen tog droger, var nära att dö, inte bara en gång utan jag vet inte hur mång gånger. Är det inte av drogerna som nästan tog sitt liv så var det bilkrascher. 


Man får i boken följa honom från hans tid som barn fram till 2014 då boken skrevs. Något som jag tyckte var speciellt kul var att han bodde i Södertälje en tid och anledningen till att jag tycker det är kul är för att jag är född och uppvuxen i Södertälje. jag känner därför igen platser som nämns i boken och kan se framför mig hur det kan ha sett ut. 

Förlist ger mig en helt annan bild av Håkan än jag sett honom men jag är glad över att livet ordnade upp sig för honom. Vill du läsa om Håkan och gruppen Nordmans historia är detta klart boken för dig. 

Har du läst boken? Vad tyckte du? Kommentera gärna nedan eller släng in en kommentar på instagram!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Älskade terrorist: 16 år med militanta islamister

Lektioner i kemi

Barnens ö